Centrum Doskonalenia Badań Micro Air Vehicle na Wright State Cente stworzyło mikro pojazd powietrzny (MAV) wzorowany na ważce. MAV ma 7,5 cali  rozpiętości skrzydeł (tj. ok. 19 cm) i waży 10 gramów (czyli tyle ile np dwie monety).

Wright State 1

Zespół współpracuje z Wright State US Air Force, oraz  z firmami i uniwersytetami na całym świecie w celu opracowania koncepcji MAV a w konsekwencji wdrożenia opcjonalnej formy do produkcji i wdrażania.

Badania Wright State koncentrują się na tworzeniu mikro pojazdów powietrznych, które są:

Wright State 3

  • Małe i zwinne: wykorzystujące technologię oparta na locie owada – ważki co pozwala na większą elastyczność przy starcie i lądowaniu, unoszeniu i przyspieszania, ze zdolnością do latania w pomieszczeniach i na zewnątrz, w miejscach trudno dostępnych.
  • Inteligentne i docelowo mają latać autonomiczne z wykorzystaniem własnych czujników. Aktualnie MAV porusza się dzięki  zdalnemu sterowaniu za pomocą kamery pokładowej i nadajnika.

Grupa badawcza nie ukrywa, że zastosowanie medyczne – w celach ratownictwa w szczególnie trudnych warunkach –  jest jednym z przeznaczenia owych konstrukcji, ale trzeba również zaznaczyć fakt, że uwagę na tą technologię interesuje się wojsko co Uniwersytet wcale temu nie zaprzecza z przeznaczeniem  militarnym jak i w aspekcie szpiegostwa. [1]

Demonstracje owych MAV – ważek możecie zobaczyć poniżej:

1. Na wolnej przestrzeni

2. W pomieszczeniach zamkniętych

Rozwój badań MAV prezentowanych przez DARPA.

2005 roku DARPA ogłosiła Program Nano Air Vehicle (NAV) , do opracowania i zbadać ewentualne nowe i nowe sposoby tworzenia bardzo małych bezzałogowych statków,a jego celem stworzenia sprawnej i lekkiej konstrukcji, który mógłby zmieścić się w dłoni.  a więc mógłby robić użyteczne zadania, przede wszystkim do zastosowań rządowych USA. [2]

Model ten to Koliber ( Nano Hummingbird).

koliber 2

Poniżej filmik pokazujący rozwój  NAV opierając się na modelu „kolibra”. Zapraszam

http://www.liveleak.com/view?i=c1a_1354392431

koliber  3

Black Widow

Co jest ciekawe prace nad NAV’em rozpoczęto o wiele wcześniej niż 2006 rok. Matt Keennon nadzorujący badania nad MAV a nastepnie NAV dołączył do AeroVironment w 1996 roku i prowadzi kilka utalentowanych zespołów inżynierów w dla różnych mikro projektów statków powietrznych, w tym: Black Widow , pierwszy prototyp Micro Air Vehicle System mający pokazać przydatność latania w celach rekonesansu podczas operacji militarnych; Microbat (pierwszy zdalnie sterowany, zasilany mikro elektrycznością,  poruszający skrzydłami  samolot z długotrwałą wytrzymałością); Hornet (pierwszy mały UAV, który lata dzięki zasileniu z wodorowych ogniw paliwowych); Wasp UAV, a ostatnio projekt Nano Hummingbird. [3]

Pierwszy prototyp Micro Air Vehicle System miał dwie generacje. Pierwsza o masie 36 gramów i rozpiętości skrzydeł 15,2 cm okazał się zbyt ciężki, a skrzydła nie wykorzystywały swoich naturalnych właściwości jak owady czy ptaki.

teraz 2

Druga generacja okazała się w pełni satysfakcjonująca. Parametry NAV odchudzono. Waga to zaledwie 3,5 gramy a rozpiętość skrzydeł 9 cm. [4]

teraz 3

I wreszcie napisze co nie co o komarowych mikro szpiegach. A mowa o tym zdjęciu

mosquito_drone_spy

Po pierwsze powyższe zdjęcie nie jest prawdziwe. Jest to projekt który może własnie tak wyglądać. J\akie miałoby być jego przeznaczenie? Oprócz zwykłego podglądu taki NAV może być sterowane z dużej odległości i jest wyposażony w kamerę, mikrofon. Może więc wylądować na Tobie, a następnie użyć swojej igły aby pobrać np. twoje DNA lub wstrzyknąć mikro urządzenie do śledzenia  np. RFID pod skórę. Sugestii jest sporo, ale i owe sugestie mają potwierdzenia w rzeczywistości.

np:

Kolejna część tutaj: Część 3

Ave

———————————————————————————

[1] –

http://www.cecs.wright.edu/mav/

http://www.cecs.wright.edu/mav/research/projects.shtml

[2] – http://www.avinc.com/nano/

[3] – http://www.liveleak.com/view?i=c1a_1354392431

[4] – http://bicoreeos.solarbotics.net/mav.html

Reklamy